شنبه، مهر ۱۳، ۱۳۸۱

سیستم های اقتصادی اجتماعی (1)
آنهایی که با سیستم های فیزیکی یا مکانیکی آشنایی دارند حتما مثال ساده سیستم نوسانی فنر و وزنه را به یاد می آورند. این سیستم متشکل از یک وزنه
آویخته به یک فنر است . پریود این نوسان تابعی است از جرم وزنه و ضریب فنر . با داشتن این دو متغیر سیستم فوق به کمک یک ماتریس 2x2
مدلسازی ریاضی میشود و رفتار های آن به راحتی قابل پیش بینی است. سیستم های بسیار پیچیده اقتصادی اجتماعی نیز مشابه همان سیستم ساده فنر و وزنه –به صورت ریاضی مدل پذیر هستند ولی به علت وجود متغیر های متعدد ماتریسهای پدید آمده بسیار بزرگ و حل آنها و پیش بینی رفتارهای سیستم در مقایسه با مثال بالا امری بسیار مشکل خواهد بود.
اولین قدم در راه بررسی رفتار سیستم یافتن و بررسی متغیر های متعدد سیستم است. در اکثر موارد یافتن همه آنها غیر مکن است . هرچه تعداد متغیر های در نظر گرفته شده بیشتر باشد نتیجه تحلیل سیستم به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.
در برخی بحث های کارشناسانه هر کس با توجه به سوابق مطالعاتی و معلومات شخصی خود یک یا چند عدد از متغیر های سیستم را مورد توجه قرار میدهد و بر رسی هایش را بر پایه همان معدود متغیر ها انجام میدهد وبا توجه به دخیل بودن سایر متغیرها در خروجی سیستم طبیعتا نتیجه بررسی ها نادرست خواهد بود و اگر بر پایه آن بررسی ها برنامه ای تدوین گردد بی شک با شکست مواجه خواهد شد.
نکته دیگری که به خصوص در مورد جوامعی مانند جامعه ما صادق است عدم قانونمندی - نظم - ثبات و گسستگی سیستمهای اقتصادی اجتماعی است . این امر کارشناسانی را که در این امر به فعالیت مشغولند دچار مشکل مضاعف میکند. مشکل این افراد درست مانند یافتن آدرس یک خانه در محله ای قدیمی با کوچه های پیچ در پیچ و بن بست بی نام و نشان است. در صورتیکه د رمحله ای با الگوی منظم شطرنجی که همه خیابانها و کوچه ها شماره بندی شده اند یافتن یک آدرس بسیار ساده تر است. موارد یاد شده به همراه حضور سایه سنت در تمام امور اجتماعی و اقتصادی و ارتباطات فرا قانونی این سیستمها را در جوامع جهان سوم بیش از پیش پیچیده میسازد.
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست: