پنجشنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۸۵

سفر-1- روستاي بادام يار

گورستان تاريخی بادام يار با سنگ قبر های شکسته
يکی از سنگ قبرهای گورستان بادام يار
مهراب نيايش گاه مهر






روستاي تاريخي بادام يار يا قدم گاه در نزديكي آذرشهر در آستان آذربايجان شرقي قرار دارد. راه دسترسي به اين روستا جاده فرعي
آسفالته به مسافت 12 كيلومتر است كه در جنوب آذرشهر از جاده مراغه منشعب مي شود. در مسير جاده باغ هاي ميوه و مزارع بسياري به چشم ميخورد و با افزايش ارتفاع در افق غربي منظره زيباي درياچه اروميه قابل مشاهده است.
نماي عمومي روستا شبيه هزاران روستاي ديگر ايران است و تيرهاي برق و تلفن و آنتن هاي تلويزيون به تازه واردين يادآوري ميكند كه اهالي روستا از نعمت برق و تلفن و تلويزيون برخوردارند . آب لوله كشي و جاده آسفالته را هم بايد به امكانات روستا اضافه كرد. آنچه بادام يار را از ساير روستاهاي ايران متمايز ميكند وجود نيايش گاه مهري و گورستان قديمي در انتهاي روستاست.

نيايش گاه مهري در يك غار دست كن در زير تپه اي در انتهاي روستا قرار دارد . ورودي آن تونلي به ارتفاع تقريبي 2 متر و عرض يك و نيم متر و طول 8 متر ميباشد . در انتهاي اين ورودي به يك سالن گرد با سقفي گنبدي ميرسيم كه در بلند ترين نقطه آن نورگيري تعبيه شده. دور تا دور ديواره سالن طاقچه هاي كوچكي براي روشن كردن شمع در ديواره سنگي كنده شده و در سمت راست ورودي مهراب كوچك نيايش گاه ديده ميشود . اهالي روستا كه اين مكان را مقدس ميشمارند به اطراف مهراب دخيل بسته اند.با توجه به شكل مهراب و اينكه در بخش جنوبي ( سمت قبله ) پرستش گاه قرار گرفته به نظر ميرسد كه در دوره اسلامي به نيايش گاه افزوده شده باشد.اين مکان از نظر مردم محلی مقدس حسوب ميشود و اهالی برای بر آوردن حاجات به چهار پايه چوبی که در مقابل مهراب قرار داده اند دخيل می بندند.

گورستان تاريخي بر سطح تپه اي قرار دارد كه غار نيايش گاه را در خود جاي داده. در اين گورستان كه شبيه يك موزه روباز و بي حفاظ است صد ها سنگ قبر قديمي با نقش متفاوت و كتيبه و علايم و نشان هاي جنگي به چشم ميخورد. اين سنگ قبرها كه تا حدود 20 سال پيش به گفته يكي از اهالي كاملا سالم و منظم در جاي خود قرار داشتند به تدريج توسط جويندگان عتيقه واشياي زيرخاكي كاملا جابجا و متلاشي شده اند. و تقريبا زير تمامي آن ها مورد كند و كاو و خاك برداري قرار گرفته است. با توجه به عدم حفظ و نگهداري در صورت ادامه روند فعلي به تدريج باقي مانده ي اين آثار ارزشمند هم يا مورد غارت قرار ميگيرند و يا در اثر عوارض طبيعي از بين ميروند

ورودي نيايش گاه مهري

.

داخل نيايش گاه

هیچ نظری موجود نیست: