یکشنبه، اسفند ۲۴، ۱۳۸۲

اتومبيل هِنري!

روزهاي يك شنبه در شهر هاي بزرگ اروپا و امريكا در سال هاي آغازين قرن بيستم زمان فخر فروشي طبقات متمول و ثروت مندان آن روز جوامع اروپايي و امريكايي بود. آنان سوار بر اتومبيل هاي خود در خيابان ها مانور ميدادند و تمول و موقعيت بر تر خويش را به رخ پياده ها ميكشيدند.
در همان اثنا يك سياست مدار امريكايي به نام ويلسون اخطار كرد كه روند خطرناكي كه ثروت مندان در نمايشي از خودپسندي براي پيادگان پيش گرفته اند، منجر به تحريك مردم و رشد افكار چپي ( سوسياليستي ) مي شود. اين اخطار نلسون، هنري فورد صنعت گر معروف را بر آن داشت تا طرحي را كه براي توليد انبوه خودرو آغاز كرده بود در راستاي توليد اتومبيل هاي ارزان ، ساده و كارا به كار گيرد.
او كارخانه خود را در شهر ديترويت - كه از آن پس نام آن مترادف با صنعت خودروسازي امريكا شد – بنا نهاد و ضمن آموزش روش توليد انبوه خودرو در خط توليد ابداعي اش به طراحي يك مدل خودرو به نام فورد مدل تي پرداخت. اين روش توليد انبوه به سرعت در تمام امريكا همه گير شد و داشتن خودرو شخصي را از انحصار ثروتمندان خارج ساخت. به اين ترتيب ‌طبقه متوسط جامعه آن روز امريكا با پرداخت اقساط ماهيانه ، ميتوانستند صاحب يك خودرو شوند. فورد مدل تي كه بر اساس نياز هاي متفاوت در چند تيپ متفاوت به بازار عرضه ميشد، كم كم از اجزاي اصلي جامعه امريكايي آن روز شد. مردم در آن روزگار از آن با عنوان اتومبيل هِنري (‌نام كوچك هِنري فورد) ياد ميكردند. اين خودرو به عنوان وسيله گردش و تفريح مردم در آخر هفته، خودرو سازماني پليس، آمبولانس، تاكسي و حتي وسيله نقليه گانگسترهاي معروف آن زمان استفاده مي شد. شايد به توان گفت وجود اين خودرو حتي فرهنگ و مسير آينده اجتماع امريكاييان را تحت تاثير قرار داد . عمومي شدن وسيله نقليه شخصي به خانواده ها اين امكان را ميداد تا به جاي گوش دادن به موعظه و دعا و نيايش كليسا ، يك شنبه هاي خود را در خارج از شهر به تفريح بپردازند و اين امر با عكس العمل هاي منفي كشيشان روبرو شد. اگر اين اتفاق در قرون وسطا مي افتاد چه بسا هنري فورد را هم به شعله هاي آتش ميسپردند! از سوي ديگر امكان سفر به شهرهاي كوچك و دور افتاده باعث رونق اقتصاد اين نقاط شد. داشتن اتومبيل در آن زمان چنان اهميت پيدا كرد كه در دهه سي ميلادي همزمان با بحران فراگير اقتصادي در امريكا مردمي براي گذر از بحران مجبور به فروش دارايي هاي خود بودند،‌ اتومبيل هاي فورد خويش را به عنوان آخرين گزينه براي فروش در نظر ميگرفتند. در طول نوزده سال توليد اين خودرو از 1909 تا 1927 قيمت تيپ Touring كه عمومي ترين تيپ آن بود به تدريج از 850دلار به كمتر از نصف يعني 380دلار كاهش يافت و اين به معني سهولت هرچه بيشتر خريد آن از سوي طبقات پايين جامعه و عمومي تر شدن استفاده از خودرو در امريكا بود.



Ford T , Touring 1914

اين اتومبيل به عنوان بازيگر بسياري از فيلم هاي سينماي دهه هاي 20و 30 ميلادي ايفاي نقش كرد. هنوز هم بسياري افراد باذوق و كلكسيونر هاي اتومبيل هاي كلاسيك
نمونه هايي از فورد تي را به عنوان بخشي از تاريخ و فرهنگ امريكا با دقت نگاه داري ميكنند و در سايت هاي اينترنتي به تبادل اطلاعات خويش در مورد آن مي پردازند.

هیچ نظری موجود نیست: