سه‌شنبه، فروردین ۱۸، ۱۳۸۳

درس يازدهم : رفتار مخرب در ارتباط كلامي يا Destructive Communication
Habits

درس مشترك خانم ها و آقايان

نخستين گام و يك عامل هميشگي در ايجاد و بقاي يك ارتباط، گفتگو است. كلام با توانايي هاي پيدا و ناپيداي خود ميتواند بر ذهنيت و در نتيجه ارتباط شما با سوي مقابلتان در يك ارتباط، بسيار تاثير گذار باشد. فرو رفتن در لاك دفاعي – طفره رفتن – نكوهش گري و توهين عمدي از نمونه رفتار هاي نابود كننده ارتباط است و در زير به بررسي اجمالي آن ها ميپردازيم.


1-فرو رفتن در لاك دفاعي
در اين وضعيت شخص به جاي سعي در حل كردن مسئله و مشكل پيش آمده و همفكري، مدام در پي عذر آوردن يا موجه و بي تقصير جلوه دادن خود است.

2- طفره رفتن
شخص چشم خود را عملا بر احساسات و هيجانات طرف مقابل ، با طفره رفتن از ادامه صحبت يا ترك مكان ميبندد.

3- نكوهش گري
در اين رفتار شخص سعي بر شرم سار كردن طرف مقابل دارد و او را مطلقا مقصر و عامل تمام مشكلات و مسائل ميداند. استفاده بيش از حد و افراطي كلمه « تو » در عباراتي از قبيل « تو هميشه فكر ميكني حق با خودته » يا « تو هميشه همين كار رو ميكني. » از نمونه هاي بروز اين رفتار در حين گفتگويي است كه ميرود به يك مشاجره تبديل شود. به كار بردن قيد هايي از قبيل « هميشه » يا « هيچ وقت » در حين گفتگو هايي از اين دست ميتواند تاثير بسيار بدي بر طرف مقابل بگذارد زيرا اين كلمات به خاطر گستردگي دايره نفوذ _ به جاي تمركز كلام بر روي موضوعي كه باعث رنجش شما شده _ تمام شخصيت و كار هاي شخص مقابل را زير سوال ميبرد.

4- توهين عمدي
گاه در اوج رنجش و ناراحتي يك زوج از يك ديگر ، يكي از آن ها يا هردو به عمد كلمات توهين آميز و ناروايي نسبت به يك ديگر بر زبان ميرانند كه اين رفتار باعث بروز عكس العمل هاي كينه توزانه و ايجاد گره هاي كور در يك ارتباط ميشوند.

هر يك از موارد بالا بر انگيخته كننده موجي از احساسات منفي در طرف مقابل باشد و در نهايت به كاهش سطح يك ارتياط خوب منجر مي شود .
***

از سلسله درس هاي شازده اسدالله در وبلاگ وصل

هیچ نظری موجود نیست: