یکشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۳

رفتارهايي از جنس هم

رفتار اول

در خيابان اتومبيل كهنه زهوار در رفته بي پروا از ميان ترافيك كور به زور راه ميگيرد مسير ديگران را اشغال ميكند و پيش ميرود و از برخورد با تصادف با اتومبيل هاي ديگر هيچ ابايي ندارد. چرا؟

1- اتومبيل كهنه كه نقطه سالمي در بدنه اش يافت نمي شود ديگر چيزي براي از دست دادن ندارد.بنا بر اين راننده اش ميتواند بي محابا از خطر تصادف در ميان ساير اتومبيل ها مسير ديگران را اشغال كند.

2- راننده اش كه احتمالا از اقشار فقير جامعه است ميداند كه صاحب اتومبيل هاي گرانقيمت و نوي كناري -كه احيانا از طبقه مرفه جامعه است- نگران است كه مبادا بر بدنه اتومبيلش خط و خشي بيفتد و آن را از سكه بيندازد براي همين ميداند كه اتومبيل گرانقيمت با احتياط كنار ميكشد و به اكراه راه را برايش باز ميكند.

3- اختلاف طبقاتي شديد ناشي از سوء‌ مديرت كلان و اقتصاد بيمار ، بين راننده فقير و راننده كناري كه از طبقات مرفه جامعه است در ذهن او اين تفكر را تقويت ميكند كه مقصر فقر و نداري و تمام مشكلات مالي او همين طبقه مرفه هستند كه با پايمال كردن حق او به اين ناز و نعمت رسيده اند. اين تفكر يك نفرت و خشونت دايمي را در وجود او دامن ميزند و همين خشونت باعث ميشود نه تنها از تحميل هرگونه ضرر و زيان به بدنه اتومبيل نوي گرانقيمت كناري ابايي نداشته باشد، بلكه در اين امر تعمد نيز به خرج دهد و در اين راه از مشاجره و دعوا و حتي گلاويز شدن نيز باكي نداشته باشد.

***

رفتار دوم

در سال هاي اخير بر آمار رفتار هاي خشن و تعصبي و تعرض به اتباع و منافع كشور هاي غربي هر روز افزوده ميشود .پس از واقعه يازده سپتامبر بسياري از كساني كه در كشورهاي فقير و يا در حال توسعه زندگي ميكردند به جاي همدردي با بازماندگان حادثه،‌ در دل يا بر زبان به بانيان اين حادثه دست مريزاد گفتند و پس از آن رفتار هاي تروريستي انتحاري بيش از پيش شدت گرفت. چرا؟



1- مردم كشور هاي فقير به خصوص در سنين جواني عملا كمتر دلخوشي به آينده و دلبستگي مادي چشمگيري در زندگي دارند كه نگران از دست رفتنش باشند. آينده و و گذشته آنان در اثر سال ها سوء مديريت جنگ انقلاب يااشغال كشورشان برباد رفته است. بنابراين از هر رفتار بي منطق و خشن حتي گاه تا پاي مرگ ابايي ندارند.

2- گروه هاي تروريستي ميدانند كه كشورهاي غربي همواره نگران از دست رفتن منافع و موقعيت هاي اقتصادي خود در كشورهاي درحال توسعه هستند. سرمايه گذاري هاي عظيم در جهان سوم از منابع بسيار مهم اقتصادي مالي اين كشورهاست. به علاوه تامين جاني اتباع كشور هاي غربي از مهم ترين دغدغه هاي نمايندگي هاي سياسي كشورهاي مبدا و حكومت هاي كشور هاي مقصد است.زيرا در فضاي سياسي دمكراتيك غرب ، كوچك ترين آسيب جاني به يك تبعه غرب ميتواند پيامد هاي قضايي بسيار ناگواري را براي مسئولان و تصميم گيرندگان حكومت داشته باشد.


3- تبليغات گروه هاي تروريستي ، تفكر عمومي و گاه انگيزه هاي حكومتي ناشي از فرافكني و شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت، تقصير تمامي فقر و نداري و مشكلات معيشتي و حتي فرهنگي كشورهاي جهان سوم را به گردن غربياني مي اندازد كه با چپاول اموال و استثمار، كشور هاي فقير را هر روز ندار تر ساخته و خود هر روز دارا تر ميشوند. اين تبليغات خشم عمومي و كينه كور مردم اين كشور هار ا عليه غرب و اتباع غربي هر روز بيش از پيش دامن ميزند و به اين ترتيب بخش فناتيك و بي منطق اين جوامع در مسير ضربه زدن به منافع كشور هاي غربي تهييج ميشوند و در اين راه از برافروختن آتش جنگ داخلي بي خانماني و حتي مرگ خود و عزيزان ابايي ندارند.

هیچ نظری موجود نیست: